Przedstawiamy listy 52 książek. To świetna okazja do prezentacji czytelniczego gustu oraz podkreślenia zaangażowania w naszą akcję – czy szerzej – wspierania czytelnictwa w Polsce!

Swoje listy przedstawiają:

Rzecz budzi pewne wątpliwości. Tych, co chcę je rozwiać, zachęcamy do lektury odpowiedzi na kilka podstawowych pytań.

1. O co w ogóle chodzi?

Bierzemy udział w akcji 52 książki. Często zakładamy takie listy (np. w postaci pliku tekstowego), aby łatwiej śledzić realizację celu. Wpisujemy kolejne tytuły i autorów, z uwagą śledzimy przyrost cyferek. To motywuje. Co zrobić, gdy cel zostanie już zrealizowany? Listę wyrzucić? A może zachować na pamiątkę?

My proponujemy inne rozwiązanie – wyślijcie ją nam! Pochwalcie się światu, że zrealizowaliście cel. I uwiecznijcie osiągnięcie w sieci, tak, by każdy mógł je zobaczyć. To fajne, to przyjemne, to motywujące. Po prostu.

2. Po co miałbym/miałabym wysyłać wam listę?

Korzyści jest przynajmniej kilka. Rzecz pierwsza to lans – nie bójmy się tego. Przyjemnie jest pochwalić się znajomym, że udało się zrealizować rzecz tak ambitną, jak lektura 52 książek w ciągu jednego roku. A pochwalić się łatwiej, gdy lista widnieje w Internecie, a nie spoczywa na dyskowej otchłani.

To także zwiększa motywację do czytania. Satysfakcja przestaje być czysto wewnętrzna. Można też zebrać nieco poklasku. A zawsze jest miło, gdy chwalą.

Przyczyniamy się w ten sposób także do promocji czytelnictwa – pokazując, że akcja nie jest tylko założeniem i teorią na papierze, że znajduje przełożenie w praktyce życia. Może ktoś czytając nasze listy stwierdzi, że sam podejmie wyzwanie i spróbuje sił z 52 książkami?

I wreszcie – to też okazja do prezentacji własnej osoby oraz bloga (lub innego projektu), w który się angażujemy. Zachęcamy, by każdą listę uzupełnić o rubrykę „O czytelniku”. Możecie wpisać tam np. bloga, który prowadzicie. Może zdobędziecie paru nowych fanów?

3. Jak ma wyglądać taka lista?

Dobra lista składa się z dwóch elementów:

  1. Krótkiej notki „O czytelniku” – napiszcie parę słów o sobie i o waszych projektach
  2. Wpisanych w pionowej kolumnie tytułów książek wraz z autorami

Najłatwiej rzecz zobrazować na przykładzie. Zobaczcie zatem przykładową listę. Naprawdę, to nie jest rzecz skomplikowana!

4. Ile książek mam wpisać na listę?

Z założenia są to listy 52 książek, więc ta liczba jest punktem odniesienia.

Czy może być więcej? Jasne, jeśli przeczytaliście w tym roku więcej książek, to możecie się pochwalić zbiorem np. 84 czy 123 pozycji.

Czy może być mniej? Tak, lecz wolelibyśmy, aby „niepełne” listy przysyłać dopiero pod koniec roku, po stwierdzeniu, że celu zrealizować już na pewno się nie uda.

5. Czy raz wysłaną listę można zaktualizować o nowe pozycje?

Pewnie! Po prostu wyślijcie kolejnego maila, najlepiej z zaznaczeniem, że już wysłaliście poprzedniego.

6. Kiedy można wysyłać listy?

Zawsze! Możecie nam ją podesłać już teraz, możecie to zrobić dopiero pod koniec bieżącego roku. Możecie nawet na początku przyszłego, choć wtedy będziemy zajmować się następną edycją tejże inicjatywy i „starszym” listom poświęcimy (zapewne) mniej uwagi. Tak czy inaczej – zawsze jest dobry czas, by wysłać listę!

7. Jak wysłać listę?

Najlepiej przesyłajcie je mailem. Stosowne adresy znajdziecie w sekcji „Kontakt”. Samo wyliczenie może być wpisane w pole treści wiadomości, może też być np. tekstowym załącznikiem. Damy sobie radę.

Tyle z naszej strony. A teraz – do czytania i wysyłania!